måndag, december 18, 2006

2006 års bästa filmer

Misstänker att jag missat att ta med en hel massa filmer, särskilt bland dem som gått direkt till dvd, men här är en lista - utan inbördes ordning - över filmerna som gjorde mig arg/glad/ ledsen/revolutionssugen/lycklig/whathaveyou år 2006:

5
Babel
V for Vendetta
Tykwers och Depardieus del i Paris je t'aime
Larry Clarks del i Destricted (resten är inte något alls att lägga under granen)

4+
Efter bröllopet
Science of sleep
Shortbus
Tristram Shandy
Summer Palace (visades på Stockholms filmfestival, vet inte om den får svensk premiär)
Brokeback Mountain
München
Jarhead
Nio liv

4
Road to Guantanamo
Oskuld
The Holiday
Miami Vice
En obekväm sanning
The Big White (gick direkt till dvd, men är en liten pärla)
Ice Age 2
Come early morning (visades på SFF, förmodligen får den ingen svensk premiär)
Grizzly man
Rika Vänner
Lady in the water
United 93
Marie-Antoinette
Little Miss Sunshine
The squid and the whale
Att rida ensam i tusen mil
Sisters in law
Fruset land
Mission Impossible 3
Good night, and good luck
Ryktet går
The King (gick direkt till DVD)
Block Party (gick direkt till dvd)
Electroma (visades på SFF)
Zidane (visades på SFF)
Att återvända

Årets bästa svenska filmer:

Farväl Falkenberg
Container
Storm
Säg att du älskar mig
Du & jag

40 kommentarer:

Urologen sa...

Ok, Jarhead så högt alltså. Och Miami Vice.

Det påminner mig förresten att jag måste se Tristam Shandy.

Anonym sa...

var inte Brokeback Mountain från föra året?

DU&JAG å falkenberg toppar i swe tycker jag..

mattias sa...

Good night and good luck?

mattias sa...

Sorry. Nu såg jag den. Men bara en 4?

Anonym sa...

Hahaha, V for Vasectomy...sluta nu ;)
Var é The Departed? & Black Dahlia?
& de bästa filmerna har du ju på 4...& Babel? Kan du inte tänka efter själv? Hela listan é ju PC filmer...måste göra alla Amerikaner glada...come to think of it, bloggen é faktiskt...eehhh ganska...PC...
Men, det é klart: smaken é som baken

& yes, BM ÄR frän 2005, really...när du såg den el med översättning räknas ju inte...

Emma sa...

Max: Ja, jag gillade verkligen Jarhead. Som fan. fattade inte riktigt varför den fick lite halvrisig kritik.

Anonym: Brokeback gick upp i februari i år på svenska biografer. Jag har gått efter det svenska bioåret och sådant som är släppt direkt på dvd, eller som visats på festivaler.

Mattias: Jag var väl inte lika head over heels som alla andra I guess. Men den är ju absolut inte dålig på något sätt.

Anonym #2: Det är så sött att du hänger kvar här och trollar dig när du retar dig så mycket. Du är min egen lilla gnom. Jag ser varje inlägg som lite irritationsgröt, utlagd just for you. :)

Och förresten, det är år 2006, begrepper PC är hyfsat urvattnat och betyder absolut ingenting.

superkryp sa...

Storm, ja. Den har jag ju inte sett fast jag tyckte om "De drabbade". :)

Anders sa...

Jag saknar "C.R.A.Z.Y". Var det över huvud taget någon som såg den? Och kanske "Grbavica" och "Att återvända". Och "Factotum" och "Junebug" som inte gått upp på bio men visades på GFF. Men annars en väldigt fin lista.

Emma sa...

CRAZY funderade jag på, men... jag vet inte, den var bra, jag hade nog gett den en fyra om jag betygsatt den - men den lämnade inga bestående intryck. Factotum tyckte jag var ruskigt svag, Volver gav jag iofs en fyra, men jag vet inte om den heller lämnade några direkta intryck. Kanske ska peta med den i alla fall. Junebug har jag tyvärr missat.

Anonym sa...

ok, whatever makes u tick ;) ha det bra!

Anonym sa...

Talladega Nights!!

Anonym sa...

Wey. Jag har sett, typ, en och en halv film av de som nämns.

//JJ

Anonym sa...

Mina 2 favoriter för året var V for Vendetta och Munchen.

(SPOILERS)

Alltså när Natalie Portman kommer ut ur sin cell och det går upp för henne att det var han hela tiden.... alltså det är fan de bästa jag sett sen Fight Club!!

Konfekt sa...

Kan inte heller förstå att du gillar Jarhead. Katastrofalt dåligt, enligt mig. Annars håller jag med dig i mycket, även om du ger mig prestationsångest eftersom jag inte har hunnit se så många. Man måste ju jobba också. N är ska vi dra i gång Cinema igen?

Anonym sa...

Emma, heter den inte Block Party? Om du menar Michel Gondry dokumentären med Dave Chapelle. Eller menar du dokumentären om världens bästa band Bloc Party?

Btw, kommer man kunna se dig på GFF? Och när kommer boken ut? Kanske står här någonstans iofs...

Anonym sa...

inte Volver?

Anonym sa...

Vad glad jag blir att du har V for Vendetta bland 5:orna. Ett tag trodde jag att det bara var jag som tyckte den var bra. På samma sätt som jag tycker att Matrix är en genial film och som kvällstidningsresencenterna inte har fattat ett skit av och således alltid ger den en 3:a.

Du har bra smak är bara att konstatera. Önskar att musikresencenter kunde vara mindre skitnödiga och stå för det de tycker är bra och inte bara för att det är ”svårt”.

Emma sa...

Nyckfull: Jag har missat den tyvärr. Men den finns på min enorma att se/missat-under-året-lista!

Konfekt: Jag var helt uppviglad efter Jarhead faktiskt, det var nästan, nästan en femma för min del. Scenen med Jesus Walks och ökenlandskapet och de brinnande oljetornen i bakgrunden är ett av d e starkaste intrycken från bioåret 2006.

Och the resurrection of Cinema vore väldigt, väldigt trevligt! Fixar du fram stålarna? :)

B: Självklart heter den Block Party, tyckte väl att det såg lite knas ut. Tack! ch ja, jag kommer att befinna mig på Gbg filmfestival. Boken kommer inte att hinna tryckas tills dess dock. Tyvärr.

Anonym: La till den nu, skulle gjort det igår - jag gav den ändå 4 i betyg. Men det kanske inte är en av dem jag minns starkast från året som gått.

Emma sa...

Fredo: Jag började böla när jag såg Matrix första gången. På riktigt. Det var så vool att jag inte kunde hålla mig. :)

(När jag såg de två uppföljarna ville jag börja gråta av helt andra anledningar.)

Emma sa...

cool, inte vool förstås

superkryp sa...

Åh, tänkte precis googla "vool". Nåt nytt filmuttryck, tänkte jag.

Jag trodde att det var en universell åsikt, att Matrix är stående ovationer-bra och att uppföljarna tjingar regel ett och två för fight club!?

Anthet sa...

Pan´s labyrinth lyser med sin frånvaro ser jag :(

Emma sa...

anthet: Den går upp på svenska biografer första nästa år. Och hade inte varit med på min lista oavsett. :)

Anonym sa...

Pan´s labyrinth är ju jättebra, snudd på femma om den inte hade kännt något tunn.

Anonym sa...

Shutter som du nämnde i ett tidigare inlägg bör du verkligen se, den är faktiskt mer åt thriller än skräck och är väldigt bra!

Emma sa...

ucj: Nja, jag var som sagt inte så impad. Men Shutter är jag såklart nyfiken på. Får se den när jag är mer på humör. :)

Konfekt sa...

Jag jobbar på Cinema-stålarna och hör av mig när vi har råd att köpa namnet av Git (till att börja med). Har du Jarhead, Emma? Du kan annars få min - helt orörda - dvd?

Emma sa...

Ha ha, bra! Då säger vi så.

Nix, Jarhead finns ännu inte i min ägo, får alldeles för lite dvder från bolagen tycker jag. Vi kanske kan byta grejer med varann? :)

Konfekt sa...

Vi kan säkert byta grejer, men vi börjar med att du får Jarhead. Jag vill inte ha den i min dvd-hylla (den var till och med oöppnad). Mejla mig (på tomas@salladh.com)när du ska på en visning nästa gång, så tar jag med den. Om nu jag ska dit.

Emma sa...

Ha ha, okej - will do!

Anonym sa...

Jag undrar: vart kan man läsa din recension av container? Om den nu finns att läsa?

Håller med dig i mycket, men att övningen container skulle vara en fyra kan jag inte förstå. Jag tycker att det är uppenbart att Lukas är inne på ett nytt område som han inte än behärskar. Kanske gör han det nån gång, vlket jag hoppas, men det är en bit kvar.

Tack för fint filmtyckande!

Emma sa...

Anonym: Jag har inte recenserat Container någonstans. Men helt kort tror jag att det är så enkelt att den slog an något i mig. Texten och rösten mer än bilderna. Jag blev hypnotiserad.

Anonym sa...

Ja, tänkte det. Den kräver nog en väldigt personlig kontakt för att funka..

Varför är det en man i rullstol jämte den här koden som man ska slå in för att få skicka ett inlägg???

Anonym sa...

mm.. 'att återvända' var allt en riktigt färgsprakande karamell i höstmörkret.. kom just på att jag ska boka den för köp nu efter nyår. grejjt .)

Anonym sa...

Hej,
kan man någonstans läsa en uttrycklig hyllning av Larry Clarks del i Destricted, som står signerad under ditt namn?
Jag är hemskt nyfiken på din motivering till varför denna del skulle vara så mycket mer i julgranen än de övriga i den bisarra sektionen kortfimer.
Gott nytt år!

Emma sa...

Jussi: Har inte sagt eller skrivit något om den, annat än att jag tycker att den är fantastisk egentligen.

Men helt kort: Med sin kyligt distanserade blick fångar Clark så sjukt mycket, så många små detaljer och värderingar som säger så mycket om vår tid och vårt förhållande till porr och nakenhet.

Anonym sa...

Jag hade inte tänk se MI3 men när du gav de så högt betyg blev jag mäkta förvånad så jag såg den. Jag förstår inte vad som var så bra med den? Det var mest action tyckte jag. Snälla förklara, nyfiken :)

Emma sa...

Vilhelm: Och action kan inte vara bra? ;)

Anonym sa...

emma: så alla filmer med bra action är bra? :)

Emma sa...

Hur kan BRA action vara DÅLIGT menar du?