söndag, november 20, 2011

Drive ++++

Av Nicolas Winding Refn med Ryan Gosling, Carey Mulligan m fl

Drama/Action

En namnlös huvudperson (Ryan Gosling) varvar bilmeckarjobb med stuntförardito om dagarna, om nätterna jobbar han som rånarchaufför. Han blir förälskad i en granne (Carey Mulligan), indragen i hennes och hennes sons liv - och in i en stöt som kan lösa problem eller leda åt helvete.

I sina senaste filmer har Nicolas Winding Refn (mest känd för ”Pusher”-trilogin) varit extra tydlig med varifrån inspirationen kommer. I snudd på mästerliga ”Bronson” både lånade han från och hyllade Stanley Kubrick, i hypnotiska och oförtjänt hårt kritiserade ”Valhalla Rising” gick han Werner Herzog. Vad gäller ”Drive” har han pratat om den som en Alejandro Jodorowsky-hyllning, och här låter han Jodorowskyskt ultravåld möta Ryan O’Neals tystlåtna rånarchaufför från ”The Driver” (1978) och Michael Mannskt 80-tal. Mest finns det av det senare. Förtexterna är rosa, soundtracket synthigt, bilderna nattglittrande stadssiluetter, motorljuden mullrande, männen sorgsna machos vars planer går snett. Det är gåshudssnyggt, från första bildrutan till sista. Hade människoporträtten bara varit en aning mer... djuplodande hade ”Drive” varit perfekt. Perfekt!

Vissa har hyllat, andra har avfärdat filmen som “bara snygg”/tom och innehållslös/för våldsam. Någon annan har sagt att det är en film om våld som inte ger bakgrund eller förklaringsmodeller. Och ja, ”Drive” är våldsam. Blodig och splattrigt kladdig. Men, utan den sortens brutala våld hade ”Drive” varit en till - ytlig och tom - film med en lättidentifierad hjälte i en svartvit värld. Istället är det en film om män som inte har några andra lösningar på problemen än våld - och om att våldet aldrig kan vara lösningen. Med våldet som drivkraft åker man ensam mot solnedgången, varje gång. Vare sig man vill eller inte. (Dock oerhört sällan lika snyggt som här.)
Recensionen publicerades i fredagens Aftonbladet.

14 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Jag tyckte att musiken gjorde hela filmen. Utan den hade den blivit ytlig och "bara en snygg våldsfilm".

Emma sa...

Är också väldigt förtjust i musiken - bannar mig själv för att jag inte fick med det i recensionen. Så självklart att jag... glömde.

Robby sa...

Filmens första 12minuter är bland det bästa jag sett på väldigt länge.
Tycker "Drive" är allt annat än just bara snygg och tom, snarare det motsatta.

Emma sa...

En av årets bästa filmer, och absolut den snyggaste.

Claudio Marino sa...

Kan på intet sätt se hur Drive skulle vara en Alejandro Jodorowsky-hyllning? OK - den är ganska öppen för tolkning och man får inte någon vidare djup bakgrundsinformation om karaktärerna men var är surrealismen? Skulle nog våga påstå Valhalla Rising är mer åt Jodorovsky-hållet. Oavsett är båda filmerna lysande.

Emma sa...

Ultravåldet känns väl ganska Jodorowsky? Han är ju inte bara surrealism.

Maria sa...

"Med våldet som drivkraft åker man ensam mot solnedgången, varje gång."
Det var den snyggaste och smartaste formulering jag läst på länge.

Emma sa...

Åh, tack!

Claudio Marino sa...

Jag tycker nog att våldet påminde mer om senare Cronenberg och Noe (Irreversible). Men å andra sidan tycker jag personligen att väldigt lite film påminner om Jodorowskys filmer.

Emma sa...

Ja, gissar att hela idén med ultravåldet var detsamma som Cronenberg åstadkom i A history of violence. Publiken VILL våldet, men vill helst inte se effekterna av det.

Nekromanen sa...

Jag gillar den också skarpt. Förstår inte dessa krystade försök till kritisk granskning och analys. Varför? Jag tycker den funkar alldeles utmärkt som ytlig, snygg, serietidningsestetisk. Och Gosling som sadistisk psykopat är skitbra.

Emma sa...

Vilka krystade försök till kritisk granskning och analys tänker du på?

Jonas sa...

Som inbiten Gearhead måste jag påpeka att år 2011 inte kunna sätta korrekt motorljud till en bil är rätt kasst. Han kör en automatväxlad bil och ljudet är från en manuell. Sedan finns det inte många bilar som har mer än en växel bakåt, tydligen har mustangen han kör baklänges flera stycken. Sådant märks om man är lite bilintresserad. Gillade dock filmen skarpt, fotot och musiken gör enligt mitt tycke hela filmen.
Mvh

Emma sa...

Ah, sånt där la jag förstås inte märke till - men kan tänka mig att det irriterar en bilkunnig...