måndag, augusti 15, 2011

Horrible Bosses ++

Av Seth Gordon med Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis m fl

Komedi

Tre vänner, med varsin vidrig chef. Över några öl kläcks idén att sagda chefer ska tas av daga, efter ytterligare planerande bestämmer de sig för ett ”Främlingar på tåg”-scenario: de ska ha ihjäl varandras chefer. I teorin riktar sig ”Horrible Bosses” till dem som någon gång önskat livet ur någon på jobbet, i praktiken ligger humorn oftast på en så låg nivå att de som till fullo skulle kunna uppskatta den rimligtvis inte hunnit ha några jobb överhuvudtaget. Tycker man att det är förutsättningslöst roligt med exempelvis en man som blir sexuellt trakasserad av sin “överkåta” chef (Jennifer Aniston i skämskudderoll) kan det möjligen vara värt ett biobesök, annars föreslår jag att man istället ser Mike Judges roliga “Extract” - där Jason Bateman spelar företagschef i trubbel istället för missnöjd anställd i trubbel.
Recensionen publicerades i Aftonbladet i fredags.

3 kommentarer:

Nekromanen sa...

Extract har jag missat. Bättre än Office Space?

Ingrid sa...

Oj, Extract var nog en av de största besvikelserna jag sett, med tanke på min kärlek till Jason Bateman, och hur bra Office Space var (och dessutom massa andra roliga skådisar med). Inte ofta jag tycker att filmer är riktigt tråkiga, men så var tyvärr fallet med Extract.... så därför blir jag lite nyfiken på vad du gillade med den ; )

Emma sa...

Nekromanen: Office Space blev aldrig den där stora humorfavoriten för mig som den blivit för många, så jag har ingen särskild relation till den/har den inte glasklart i huvudet. Men väldigt mycket roligare än Idiocracy är den i alla fall.

Ingrid: Sånt handlar ju också mycket om vad man är på för humör när man ser den - men jag var mycket mottaglig för Extract när jag såg den och skrattade ovanligt mycket. :)