torsdag, mars 15, 2007

lukter man minns

Jag har haft blandbandsfest i flera dagar nu, låtar som It will make me crazy blandas med Metallica som blandas med Jimi Hendrix som blandas med U96 som blandas med Nirvana som blandas med Mary Jane Seven (minns ni dem?) och Koto och Max Mix 4 och det är helt galet vilka flashbacks man får. Vissa låtar vågar jag inte ens lyssna på igen. Än. Nyss gick jag in på Shampoo rising och bara av en bild på en parfymflaska skickades jag tillbaka i tiden igen. Och mindes ungefär varenda parfymperiod av mitt liv i någon kompakt milisekund.

Mellanstadiet: den lila Date-parfymen, min kompis hade självklart den aprikosa och redan där borde vi ärligt talat ha avslutat vänskapen. (Andra lukter: Jane hellen-schampo, Lustre Creme, Lypsyl med olika smaker, Jenka, Shock!, Nötcreme.)

Högstadiet: Orientaliska Date-parfymen med hon med luggen på, någon släng av Anais anais och Adidas-parfym i vit flaska och mintgrön kork, Paris. Min bästa kompis stank av Poison och Oscar de la Renta och den där parfymen som startade hela inlägget och som också fanns i en svart flaska om jag minns rätt. (Andra lukter: sprithäxblandningarna som oftast luktade starkast av Pernod och sedan blandades med Coca Cola, Pisang Ambon, Oboy-drinkar, vit Martini blandad med sockerdricka, spyor, Naturelle-produkter, Family Fresh, hårspray i mintgrön flaska och illrosa kork.)

Gymnasiet: Kenzo-parfymen med lövet på, Lou Lou, näsformad parfymflaska (minns inte vad den hette). Alla killar luktade Jazz, Kouros eller Fahrenheit. (Andra lukter: sunkiga gympasalar, Brännvin Special, finkel, spyor, Absolut Kurant, gröna Extra, discorök, cigarettmunnar, mögliga källare.)

Sen har jag använt samma parfym i tio år: röda Dolce Gabbana. Jag har gjort små utflykter till olika herrparfymer, men jag har inte riktigt hittat något som funkar lika bra. Börjar tröttna lite nu.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror den neseformede het Salvador Dali, kan det stemme? Som mange av de andre parfymene du nevner: *alt* for voksne lukter for unge kropper. Selv Date-parfymene burde forbeholdes working girls over 50.

eff sa...

Var det inte korken som var näsformad och själva flaskan formad som ett par läppar? Morsan hade nåt sånt.

PS. Jag Googlade och fann detta. Men den fanns i aprikos också, om jag inte minns helt galet.

Emma sa...

Ni har så klart rätt båda två. Och ja, den fanns i en genomskinlig version - och om jag inte minns fel också i en turkosgrön.

Linda sa...

Minns med fasa det gröna Timotejschampot som (miss)färgade mitt blekta hår grönt i högstadiet...

Helena sa...

jösses, typ komplett. Det enda jag saknade var "White Musk"-Bodyshop, där i högstadienostalgin.

Anonym sa...

Vad använde du för herrparfymer?
När min syster insåg väldigt tidigt att hon var lesbisk började hon använda nån av mina parfymer som jag inte använde. Hon blev verkligen butch.

Johan Ahlin sa...

Chanels ungdomsvariant luktar ju frächt å det bästa med den är att den är gratis; Ta ett varv i Sturegallerian när klockan ringt ut eleverna från Östra Real så får du en gratisdoft, före kl 15 är dock orginalet från Chanel dominerande:)

Magnus Tannergren sa...

80-talet luktar Hubba Bubba. 90-talet luktar av någon konstig anledning öl och cigarettrök. Barndomen tog snabbt och brutalt slut...

Puckohue sa...

Jag är född utan luktsinne. Att läsa detta är som att läsa religiösa människors diskussioner: jag ser orden men jag fattar inte riktigt vad de håller på med.

Emma sa...

Helena! White Musk glömde jag ju! Och också de andra kvalmiga Bodyshop-parfymerna som vanilla och Strawberry - sen använde jag också någon annan som luktade typ Laura Ashley-soffa, men den minns jag inte vad den hette.

Joel: Well, man kanske inte ska dra helt förhastade slutsatser om min sexuella läggning utifrån det faktum att jag har svårt för att lukta både bubbelgumsött och tantdammigt... men jag använde Kenzos blå herrparfym med löv på, och Egoïste ett tag.

Johan Ahlin. :)

Riotbrain: Jo, det luktade ju en del blå Hubba Bubba också...

Puckohue: Är det sant? Oj. Kan du känna smak av mat? Jag är lite nyfiken på hur det där fungerar.

Helena sa...

peach... peach is the shit!

Urologen sa...

Fahrenheit - där snackar vi en i all mening helt omöjlig parfym.

Men jäklar i min lilla låda vad populär den var ett tag. Jag hade den dock aldrig, jag gillar inte the concept av att någon kommer fram till mig och säger "du luktar fahrenheit" eftersom jag alltid har velat vara lite mer hemlig.